Jak poprawić wzrok?

Wzrok to jeden z najważniejszych zmysłów człowieka, jednak zazwyczaj jest przez nas najbardziej zaniedbywany. Szacuje się, że aż 40% Polaków odwiedza okulistę rzadziej niż co dwa lata, a aż 7% jeszcze nigdy nie badało wzroku. Widzenie jest jedną z najbardziej absorbujących rzeczy dla naszego mózgu. To właśnie oczy dostarczają prawie 90% informacji przetwarzanych przez mózg. Regularne badania wzroku, zdrowe nawyki żywieniowe i odpowiednia ochrona oczu podczas korzystania z komputerów czy smartfonów to jedynie kilka sposobów, które pozwolą Ci na długo cieszyć się wyraźnym widzeniem. Dowiedz się, co jeszcze zrobić, aby poprawić wzrok!

Co wpływa na pogorszenie wzroku?

Nieostre widzenie staje się coraz bardziej powszechne w dzisiejszym społeczeństwie. Nic dziwnego, skoro większość czasu spędzamy przed komputerem bądź z telefonem w ręce. Jakiekolwiek kroki w celu prawidłowego widzenia podejmujemy dopiero wtedy, kiedy zaburzenia wzroku zaczynają nam już bardzo dokuczać i utrudniać wykonywanie codziennych obowiązków. Zazwyczaj zaczynamy wtedy od znalezienia domowych sposobów na to, jak poprawić wzrok i zmniejszyć dolegliwości związane z prawidłowym widzeniem. Jeśli świadomie dbasz o zdrowie, to zapewne wiesz, że lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Poznaj nasze sposoby na poprawę wzroku i ostrości widzenia!

Regularne badania

Zapamiętaj jedną ważną rzecz – regularne badania wzroku to podstawa. Najlepiej odwiedzać okulistę przynajmniej raz w roku, ponieważ w ten sposób mamy gwarancję wczesnego wykrycia różnego rodzaju chorób oczu, nawet takich, które początkowo przebiegają bez żadnych objawów. Regularne wykonywanie badań jest szczególnie zalecane osobom po 35 roku życia oraz osobom, u których w rodzinie występowały już dziedziczne wady wzroku. Jeśli jednak odczuwasz nagłe pogorszenie widzenia, to warto do okulisty udać się od razu.

Dieta na dobry wzrok

Mało kto zdaje sobie z tego sprawę, ale nasza dieta ma bezpośredni wpływ na zdrowie naszych oczu. Aby jak najdłużej cieszyć się prawidłowym wzrokiem, nasza dieta powinna być bogata w najważniejsze witaminy i minerały, szczególnie w te o właściwościach antyoksydacyjnych, bo to ich niedobór wpływa na pogorszenie widzenia. Badania pokazują, że dieta bogata w przeciwutleniacze pomaga zapobiegać poważnym chorobom oczu dotykającym osoby starsze (zwyrodnienie plamki żółtej, zaćma, jaskra). Najlepiej, jeśli składniki odżywcze dostarczymy za pomocą naturalnych źródeł.

Elementy diety istotne dla poprawy wzroku to:

  • Luteina oraz zeaksantyna – ochraniają wzrok przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, które powstają w wyniku promieniowania UV i światła niebieskiego. Pomagają również zapobiec zaćmie i ADM. Znajdziesz je w jarmużu, brokułach, szpinaku, sałatach, kukurydzy czy natce pietruszki.
  • Beta-karoten (który przez organizm przekształcany jest w witaminę A) – ma właściwości przeciwutleniające i wpływa na prawidłową pracę siatkówki oka.
  • Witamina A zapobiega tzw. kurzej ślepocie (słabe widzenie przy słabym oświetleniu) oraz przedwczesnej utracie wzroku osobom starszym. Źródłem witaminy A jest: marchew, jarmuż, szpinak, brokuł, natka pietruszki, papryka.
  • Witamina C – to doskonały antyoksydant, który wzmacnia naczynia krwionośne oka, wspiera prawidłową produkcję filmu łzowego oraz zmniejsza ryzyko zachorowania na zaćmę. Produktami bogatymi w witaminę C są: papryka czerwona, czarne porzeczki, pomarańcza, kiwi, natka pietruszki, kiszona kapusta.
  • Witamina E – ma właściwości przeciwutleniające i przyczynia się do zachowania prawidłowej ostrości widzenia. Podobnie jak witamina C wzmacnia naczynia krwionośne. Witaminę E znajdziemy w: migdałach, orzechach laskowych, nasionach słonecznika, olejach roślinnych (np. oliwie z oliwek, oleju słonecznikowym).
  • Witaminy z grupy B – zapobiegają nadmiernemu zmęczeniu i suchości oczu. Znajdziemy je w otrębach, kaszy gryczanej, nasionach słonecznika, warzywach strączkowych, ziemniakach, marchwi czy suszonych owocach.
  • Cynk – poprawia prawidłowe widzenie po zmroku i tym samym zapobiega kurzej ślepocie oraz spowalnia zaburzenia widzenia postępujące z wiekiem. Dobrym źródłem cynku są: jaja, mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych, produkty zbożowe z pełnego ziarna, migdały.
  • Kwasy Omega-3 – zapobiegają wysuszaniu gałki ocznej oraz chronią siatkówkę przed uszkodzeniami. Najwięcej kwasów Omega-3 zawierają: tłuste ryby morskie (np. łosoś, pstrąg, makrela), orzechy włoskie, siemię lniane.

Dieta bogata w taki zestaw witamin wpływa nie tylko na ogólną kondycję i zdrowie naszego organizmu, lecz znacząco wspiera również jakość wzroku.

Gimnastyka dla oczu

W utrzymaniu dobrej kondycji oczu pomogą również specjalne ćwiczenia, które są naturalnym sposobem na poprawę wzroku i walkę z krótkowzrocznością. Trening oczu to świetny sposób na poprawę wzroku i ogólnego stanu zdrowia. Krótkie ćwiczenia zajmują zaledwie kilka minut, ale korzyści, jakie może przynieść, będą tego warte! Możesz wykonywać je każdego dnia podczas codziennych czynności – myjąc zęby lub jedząc obiad.

Jak na co dzień dbać o oczy

Nasza codzienność również ma ogromny wpływ na nasz wzrok. Na co jeszcze, oprócz diety i treningu oczu, zwrócić uwagę, żeby poprawić wzrok?

Jeśli nosisz już okulary, to bardzo ważne jest, aby były one odpowiednio dopasowane do Ciebie i Twojej wady wzroku. Okulary bądź soczewki kontaktowe to niekiedy najlepszy sposób na poprawę widzenia. Nawet niewielkie wady wzroku wymagają korekcji, a nienoszenie okularów lub soczewek kontaktowych, gdy są zalecone przez lekarza, może tylko przyczynić się do pogłębienia wady.

Bardzo ważne jest również noszenie okularów przeciwsłonecznych (koniecznie z filtrem UV). W ten sposób zmniejszymy ryzyko rozwoju zaćmy, AMD lub innych chorób oczu.
Oko naturalnie ma film łzowy, który zapewnia mu odpowiednie nawilżenie. Ciągła praca z urządzeniami znajdującymi się w bliży i niezbyt częste mruganie sprawia, że spojówka potrzebuje dodatkowego wsparcia w postaci nawilżania. W takiej sytuacji najlepiej zaopatrzyć się w nawilżające krople do oczu, które podniosą komfort pracy oraz ograniczą dyskomfort spowodowany suchym okiem. Najlepiej sięgać po te z najbardziej naturalnymi składami.
Jeśli na co dzień pracujesz przed komputerem, zadbaj o odpowiednią higienę pracy. Na co zwrócić uwagę? Twoje oczy powinny znajdować się w odległości około 70 centymetrów od monitora. Patrząc przez cały czas w monitor, rzadziej mrugamy, przez co również dochodzi do wysuszenia powierzchni oczu. Aby odciążyć wzrok, podczas pracy stosuj metodę 20/20/20, która polega na robieniu przerwy co 20 minut i patrzeniu przez 20 sekund na przedmiot oddalony o 20 stóp (około 6 metrów).
Jeśli palisz papierosy – najwyższy czas się z nimi pożegnać. Palenie tytoniu jest szkodliwe nie tylko dla naszego zdrowia, ale także zwiększa prawdopodobieństwo zachorowania na zaćmę, jaskrę czy zwyrodnienie plamki żółtej.