Światło niebieskie – jak na nas wpływa i jak się chronić?

Smartfony, laptopy, tablety, komputery i inne urządzenia cyfrowe zdominowały nasze życie i na stałe wpisały się w naszą codzienność. Korzystamy z nich w pracy, po pracy, a także w czasie wolnym – od samego rana aż do późnych godzin nocnych. Pomimo tego, że urządzenia elektroniczne niewątpliwie mają wiele zalet, to łączy je coś jeszcze – ich ekrany emitują światło niebieskie, które w nadmiarze jest bardzo szkodliwe dla naszego wzroku. Dowiedz się, jak niebieskie światło wpływa na nasz wzrok i jak uchronić się przed jego szkodliwym działaniem.

Światło niebieskie – co to

Światło niebieski (inaczej określane światłem widzialnym i wysokiej energii) jest naturalną częścią światła słonecznego – mamy z nim do czynienia na co dzień, przebywając na świeżym powietrzu. Jest również sztucznie emitowane przez różnego rodzaju urządzenia cyfrowe czy energooszczędne oświetlenie LED. Choć słońce emituje zdecydowanie więcej promieniowania niebieskiego niż urządzenia digitalowe, to jednak ekrany i monitory urządzeń cyfrowych są dla nas najbardziej szkodliwe.

Negatywny wpływ światła niebieskiego

Zarówno naturalne światło, jak i sztuczne oświetlenie wpływają nie tylko na samopoczucie, ale także i cały organizm człowieka. Rozsądny kontakt ze światłem niebieskim jest wręcz wskazany, ponieważ reguluje procesy metaboliczne zachodzące w organizmie, zwiększa koncentrację, poprawia wydajność organizmu oraz pozwala na prawidłowe rozróżnianie kolorów. Problem pojawia się wtedy, kiedy tego światła mamy w nadmiarze – szczególnie, jeśli jest to sztuczne światło niebieskie, a właśnie takie emitowane jest przez ekrany komputerów czy smartfonów. Niebieskie światło emitowane przez urządzenia cyfrowe może powodować takie dolegliwości jak: zmęczenie wzroku, pogorszenie widzenia, podrażnienie oczu, uczucie suchości, pieczenie, nieostre widzenie, bóle głowy, a nawet bezsenność, ponieważ zaburza wydzielanie melatoniny, która odpowiedzialna jest za obniżenie ciśnienia krwi i temperatury ciała. Światło niebieskie wpływa także na komfort pracy przy komputerze ciągu dnia.

Rozpoznanie cyfrowego zmęczenia oczu

Choć nie zdajemy sobie z tego sprawy, to podczas pracy przed komputerem czy innym urządzeniem elektronicznym nasze nerwy wzrokowe bez przerwy pracują – kurczą się i rozluźniają po to, aby właściwie zogniskować obraz. Często prowadzi to do ich nadwyrężenia, które skutkuje dyskomfortem.

Jak rozpoznać, że nasz wzrok nie radzi sobie z nadmiarem światła niebieskiego? Pierwszym symptomem jest zmęczenie bądź podrażnienie oczu podczas długiej pracy przy komputerze. Wiele osób skarży się także na niewyraźne widzenie, łzawienie oczu oraz bóle głowy. Pamiętaj, takich objawów lepiej nie bagatelizować.

Czym skutkuje nadmiar światła niebieskiego

W nadmiarze przyjmowane światło niebieskie przenika do głębokich struktur oka, co bezpośrednio wpływa na prawidłowe widzenie i przyczynia się do uszkodzenia wzroku. Może powodować pogłębienie się krótkowzroczności, ale może też prowadzić do zwyrodnienia plamki żółtej i nieodwracalnych zmian w siatkówce oka. Zwyrodnienie plamki żółtej to choroba, która prowadzi do uszkodzenia siatkówki, a dokładnie centralnej części siatkówki, która odpowiedzialna jest za wyraźne widzenie.

Niebieskie światło – jak chronić przed nim oczy

W świecie zdominowanym przez technologię nadmierna ekspozycja na niebieskie światło jest nieunikniona. Warto postarać się jednak do minimum ograniczyć jej negatywne skutki. Co pomoże nam w ograniczaniu negatywnych skutków spowodowanych nadmiarem światła niebieskiego?

Ograniczenie światła niebieskiego

Najprościej ograniczyć światło niebieskie poprzez zminimalizowanie czasu spędzanego przed ekranami urządzeń elektronicznych. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, ale Facebook, Instagram czy Netflix pochłaniają naprawdę dużo naszego czasu – postaraj się je ograniczyć. Kiedy z laptopa lub smartfonu korzystasz przed snem, włączaj tryb czytania, który zmniejsza emisję światła niebieskiego – dzięki temu zachowasz prawidłowy rytm dobowy. Niektóre urządzenia elektroniczne mają wbudowane specjalne aplikacje, które poprzez zastosowanie odpowiednich filtrów ocieplających ekran (np. filtr światła niebieskiego), ograniczają ekspozycję na światło niebieskie.

Okulary do niebieskiego światła

Jeśli na co dzień w pracy spędzasz wiele godzin przed komputerem bądź intensywnie korzystasz z urządzeń elektronicznych, do Twojej siatkówki dociera zbyt wiele niebieskiego światła. Jego szkodliwe działanie dodatkowo potęguje działanie sztucznego oświetlenia. W takim przypadku zalecamy zakup okularów ze specjalną powłoką pochłaniającą szkodliwe światło niebiesko-fioletowe, które podnoszą kontrast widzenia i tym samym zwiększają komfort korzystania z nich. W naszym salonie znajdziesz szeroki wybór okularów, które ochronią Twoje oczy przed szkodliwym działaniem światła niebieskiego.

Regularna joga oczu

Często nie podchodzimy do tego na poważnie, ale joga ma naprawdę zbawienny wpływ na nasz wzrok. Kiedy nieustannie jesteś narażony na wpływ niebieskiego światła, Twoje oczy w końcu będą potrzebowały odpoczynku. Wygospodaruj wówczas codziennie chwilę na regularne ćwiczenie oczu, a szybko przekonasz się, że będzie to miało zbawienny wpływ na Twój komfort widzenia. Wystarczy nawet krótka chwila każdego dnia. Poznaj ćwiczenia na przemęczenie oczu, które warto wykonać!

Praca przed komputerem zgodnie z zasadą „20-20-20”

Niezwykle pomocną zasadą podczas pracy przed komputerem, pozwalającą chronić oczy, jest zasada „20-20-20”. Polega ona na wykonywaniu krótkich, ale częstych przerw w patrzeniu na monitor czy ekran. Zgodnie z tą zasadą należy co 20 minut na 20 sekund przenieść wzrok z komputera na przedmiot oddalony od nas o 20 stóp, czyli około 6 metrów. Ma to na celu zrelaksować wzrok i zwolnić napięcie w nerwach wzrokowych.